Gyermekkorom
NDK-s indiánfilmjei … Az apacs törzsfőnök, Winnetou (magyarul: Égő víz … ld.
Steven Segal: Lángoló jég és társai) a szónoklat végén beleszív a pipájába,
majd azt mondja: Uff! Én beszéltem! Igaz, ez németül tán úgy hangzott: Uff! Ich
sagte, de akkor erre nem adtunk.
Mit
is jelentett ez? A vitának vége, a főnök ősei bölcsességét idézve döntött.
Valami nagyon egyszerű világkép volt ez: a naiv, őszinte, becsületes indiánok,
és velük szemben a gaz, pénzsóvár, kegyetlen kovbojok. A jó és a rossz, a végén pedig természetesen
győz a jó.
És
mi van most? Közhely: omladozóban az az érték-és normarend, ami még képes volt
különbséget tenni a szép és a rút között.
Nemrégiben
eggyel én is szaporítottam S8, azaz „Kén Tomi” Mizu-videója letöltőinek táborát
– akkor már 14,2 millióan voltunk! – mert meg akartam nézni, mi is az, ami
ennyire megosztja a közvéleményt. És itt
jött a dilemmám! Szabad-e a kritika? Főleg: a fanyalgás, a hüledezés, hogy na,
ez már tényleg „gáz”. Az ellentábor ugyanis azonnal visszavág: Nem ízlik? Ne
edd! Nem tetszik? Ne nézd! OFF! Elvégre szabadság van, végre! Akinek EZ jó,
hadd élvezze! Valóban ilyen egyszerű? Nincs szükség már az idejemúlt
„esztétikai mércére”? A választáshoz elég egy gomb: On/Off.
Úgy
vélem, e felfogás mögött van valami cinkos összekacsintás: Te is tudod, én is,
minek álszenteskedni? Az valóban igaz, ha a kalapáccsal az ujjamra ütök, én se
azt mondom: Ihajj, tyuhajj, azt a nemjóját neki! Bár csúnya szóba öntött
fájdalmam nem üvöltöm bele az éterbe. Ma azt látjuk, az a „trendi”, aki
szabadszájú (ami nem azonos a szókimondóval).
A trágár szó mindennapivá lett, sőt,
garancia a sikerre. A Thália színházban lépett fel az a fiatal
stand-up-os, aki sokszor hangoztatta, ő az egyedüli köztük, aki nem káromkodik.
Most viszont megtört a jég: műsorának végén „elengedte” magát egy megb…lak
„kedvéért"! Vagy a közönségért? A
sikerért? Vastaps! A mi kutyánk kölyke.
Nézem alternatív államelnökünk pornó-zene-videóját … Most döbbenek rá, miért is jó kifejezés, hogy videómegosztó. Én azoknak az oldalán állok, akinek már szavuk sincs az ilyen „művekre”. Dosztojevszkij, József Attila, Cseh Tamás …, kiragadtam néhány ikont a „kultúra halhatatlanjainak csarnokából”. Én még hozzájuk méricskélek. Na de akkor miért néztem meg Dopmant? Volt választási lehetőségem – mondják! Valóban volt? Igen, a készülékemen ott a gomb, persze. Csak attól tartok, hamar itt az idő, amikor mindent ellep a mosdatlan cinizmus, és akkor már hiába nézek körbe: Uff, én szóltam! Off …
Nézem alternatív államelnökünk pornó-zene-videóját … Most döbbenek rá, miért is jó kifejezés, hogy videómegosztó. Én azoknak az oldalán állok, akinek már szavuk sincs az ilyen „művekre”. Dosztojevszkij, József Attila, Cseh Tamás …, kiragadtam néhány ikont a „kultúra halhatatlanjainak csarnokából”. Én még hozzájuk méricskélek. Na de akkor miért néztem meg Dopmant? Volt választási lehetőségem – mondják! Valóban volt? Igen, a készülékemen ott a gomb, persze. Csak attól tartok, hamar itt az idő, amikor mindent ellep a mosdatlan cinizmus, és akkor már hiába nézek körbe: Uff, én szóltam! Off …
Ja kérem "a stílus maga az ember"
VálaszTörléssym