2012. május 13., vasárnap

Hatalom és iskola



             
A hatalom és az iskolarendszer kapcsolatáról kérdezett hozzászólónk, Zsuzska … Huh, ez nagyon nagy falat, valamit írok azért erről is, de inkább ennek egy sajátos rész-összefüggéséről.
Amikor Mária Terézia kijelentette, hogy az oktatás politikum, tehát fontos államérdek, akkor azt tette világossá, hogy a Habsburg birodalom egységének megerősítése érdekében az oktatási rendszert is át kell alakítani. Magyarul: központosítani!  Az 1777-ben kiadott Ratio Educationis szabályozta ezt. Ezek után minden időszak politikai hatalma hasonlóképp cselekedett. (Fontos elemei ezeknek az olyan kérdések, hogy mi is az adott korban az „érvényes tudás”, vagy melyik társadalmi csoport érdekei az elsődlegesek, vagy mi legyen az egyházak szerepe, stb.)
Most viszont fordítok egyet: a hatalom és az oktatás kérdéskörébe beletartozik a kapcsolati tőke problémája is. Idézet a Mercedes hamarosan megnyíló kecskeméti gyárának honlapjáról:
„A legjobbat vagy semmit.” A vállalat minőségmenedzsmentje számára ez az idézet mindennél többet jelent. Nem csak a központi vállalati értékeinkre, a lelkesedésre, megbecsülésre, integritásra és fegyelemre, hanem egyidejűleg megélt vállalati kultúrára is utal. Ennek a vezetőségi igénynek valamennyi munkatárs gondolkodását és cselekvését jellemeznie és vezetnie kell.
Szép. Akkor talán nem véletlen, hogy a gyár menedzsmentjének tagjai szinte kivétel nélkül ugyanarra a német egyetemre jártak! A kapcsolati tőke! Tény, hogy ma az állások nagyobbik fele a személyes kapcsolatok alapján „kel el”. Viszont a jelenlegi hazai – és egyre inkább központosított – oktatási rendszer csak bizonyos rétegek számára teszi (majd) elérhetővé a megfelelő kapcsolati tőke felhalmozását.
Ez összefüggésben áll azzal is, hogy míg 2011-ben az állami finanszírozású felsőoktatási képzésre 53 450 főt vettek fel, ez a szám 2012-re igen drasztikusan, 33 927-re csökkent. A következő évekre pedig további szűkítést tervez az oktatási kormányzat. Ugyanakkor a magyar családokban az uralkodó szemlélet még mindig csupán ez: szakmát vagy diplomát adni a gyerek kezébe. Mai árakon számolva egy gyermek diplomához juttatása kb. 35-45 millió forintba kerül. De mit kezd a gyermek egy diplomával? „Nyugaton” az oktatási rendszer, mi több az emberek gondolkodása ettől előrébb tart: már az alsószintű képzésben is fontos elem a kapcsolati tőke kiépítése, az együttműködési készség-képesség fejlesztése, és kiemelten a működőképes idegennyelv-tudás. Nem véletlen, hogy nagyon sokan küldik tanulni hosszabb-rövidebb időre külföldre a gyermekeiket. S ez nem csupán pénz-kérdés, hanem egy szemlélet is. Nem csak a felsőbb rétegek kiváltsága lehet a kapcsolati tőke, a külföldi ösztöndíj. Tisztában vagyok a realitásokkal, nem vagyok naiv. De az első lépéshez a szemléletváltozás is hozzátartozik.
Magyarországon most van kiépülőben egy gyermekkarrier-tervezési program, ami már az alapján szerveződik, hogy ne csupán egy szakma vagy diploma legyen a cél, hanem a kapcsolati tőke, a mobilitási képesség és az „érvényes” nyelvtudás. Azt gondolom, ez nem a jövő, hanem a jelen! Erről talán legközelebb.

3 megjegyzés:

  1. Köszönöm! :)
    Igazán jó volt olvasni!

    VálaszTörlés
  2. Én azt tapasztalom, hogy ez igazán az első generációs értelmiségieknél (hú, de utálom ezt a kifejezést, szóval inkább: akik elsőként jutottak diplomához a családban) tapasztalható. Anya-apa (vagy csak ugye az egyikük)nagy nehezen kitaníttatta a gyereket, nyelvvizsgát (mert az nagy szó ám...) is kapott a kezébe, ezzel pedig letudottnak vélték a dolgot. Arról nem volt szó, hogy ez csak egy folyamat kezdete, hogy a "nemenjélsehovalányomcsaktanulgassál" az az ő idejükben még lehet, hogy hatékony volt, de manapság nem az. Menni, tapasztalni, nyüzsögni kell a tanulás mellett, különben az egész csak egy haszontalan papír lesz, amivel... És azt is tapasztaltam, hogy a klasszikus értelmiségi családokban ezt már tudták...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kalauz Nélküli! Köszönöm, hogy hozzászóltál! Egyetértünk, magam is azt igyekeztem érzékeltetni, hogy "Menni, tapasztalni, nyüzsögni kell a tanulás mellett" - szóval igen, kellenek a kapcsolatok. Hozzáteszem, itt nem a rossz vagy "régi" értelemben vett "A mi kutyánk kölyke" és a "Kis Elvtárs Nagy elvtárs" típusú korruptságról van szó, hanem azokról a személyes ismeretségekről, amik a másik szaktudásának elismerésén és az együttműködési képességen alapulnak. A "klasszikus" értelmiségi családok valóban nem csak papírt adtak gyermekeik kezébe, hanem egy sajátos szemléletet is. Abban reménykedem, hogy ez a mentalitás nem veszett még ki és szélesebbé tehető.

      Törlés