Elhatároztam, hogy írok egy
rövid elemzést a mai magyar közoktatásról.
Azt terveztem, hogy kiemelek
néhány fontos tételt a kormány sikerpropagandájából és szembesítem azt a
valósággal.
Gondoltam, szólok – többek
között - a centralizáció zsákutcájáról, az oktatáspolitika értékdiktatúrájáról,
a Klebelsberg Intézet anomáliáiról, az „engedelmesség iskolájának”
erőltetéséről, a pedagógusok igába hajtásáról, és még sok másról.
Aztán ma reggel olvastam a
neten egy gyakorló pedagógusnő (nevezzük N- nek) levelét…
Aki – miután nagyjából ezeket
a témákat, és még más anomáliákat érintett - ezzel zárta írását:
„Akkor talán, mikor nem lehet
tovább a szőnyeg alá söpörni a bajokat, amikor minden kiderül, akkor összedől
az egész, és kezdhetjük felépíteni az alapoktól újra. A huszonegyedik századi
iskolarendszert.”
Nem, kedves N, nem fog
összedőlni! Addig, amíg a kétharmad zsarnok demokráciája kezében van a „seprű”,
minden a szőnyeg alá kerül, ami a hatalmát veszélyezteti.
Elképzeltem, hogy a mai tanévnyitón
feszengő pedagógusok nagy része lehorgasztott fejjel hallgatta a kincstári
győzelmi jelentésekre kényszerített igazgatókat, és beletörődő sóhajjal vette tudomásul, hogy a
most beígért újabb béremeléssel végleg befogták a szájukat.
Sok tanár talán azzal
próbálja majd elhessegetni lelkiismerete vergődését, hogy belépve az osztályba
meglátja a még ártatlanul csillogó gyermek tekinteteket, felhorgad benne valami
homályos küldetéstudat, aminek általános elvei persze érvényesek: nyújtsa a
legtöbbet, amit adhat, igyekezzen tisztességre, emberségre nevelni a nebulókat.
És mindeközben majd nyilván
megpróbálja elfelejteni az ostoba, korszerűtlen oktatáspolitikai elvárásokat, az
eszement szabályokat, az alattvalói magatartás felé hajló „új” nevelési
célokat.
De ekkor kinyitják a diákok –
például – a nyolcadikosok számára készült új egyentankönyvet, amiben a
következő ábrát látják:
A feladat az, hogy a gyermek
a ruházat, hajviselet és más külső jegyek alapján kategorizálja a
„választópolgárokat”, kitalálja, hogy milyen településen élhetnek, és milyen
társadalmi réteghez tartozhatnak.
Helyes! Kellenek az efféle
sémák! Korán tanulja meg a gyerek, kinek hol a helye! Ránézésre!
Állambácsi majd ad
„sorvezetőt”, nem kell gondolkodni!
Kedves N tanár néni!
Becsengettek! Lehet, hogy nem kellett volna bemenni erre az órára! Erre se!
Persze én innen kívülről könnyen kiabálok, engem nem köt gúzsba a pedagógus
életpálya modell, és nem állok a katedrán, csillogó szemű gyerekek előtt.
Inkább írok, hátha ez a
néhány szó is segít abban, hogy eljöjjön az idő, amiben reménykedünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése