Cara
Serry!
Előző
levelében az olasz érettségiről írt, illetve arról, hogy ott nincs is – a magyarhoz
hasonló – vizsga. Szegény digók – szabad ezt a szót használni, vagy ez sértő? –
éretlenek maradnak?
Aztán
kérdezett az osztályozásról. Leírta, hogy ott az iskolákban egy tízfokú skálát
használnak, pontosabban csak egy részét: az elégséges az 5-ösnél kezdődik ,
ugyanakkor a 9-es és a 10-es osztályzatot elvétve használják. Nem tudok olasz
fejjel gondolkozni, lehet, hogy van ebben valami logika, mert esetleg nem
mindegy, hogy valaki 1-essel bukik vagy 4-essel. Lehet, hogy az első hatalmas pofára
esés, a 4-es pedig a „majdnem sikerült”-szerű pici botlás? A magyar oktatási
rendszerben is van valami hasonló: az első osztályban nem jeggyel, hanem szövegesen
értékelnek, hogy a gyerekek ne kezdjék iskolás létüket szigorú, kemény
számjegyekkel szembesülve. Nyilván ez sok szempontból jó, bár kajánkodom egy
kicsit, amikor Sándor Györgyöt idézem:
„Tisztelt
szülő, remélem, még időben figyelmeztetem: Jó Jóska közepesrendűségéről
egyelőre szó sincs. Bár Jóska mindent elkövet, hogy magára vonja a figyelmet,
miközben ő jellegzetesen kifejezéstelen, vizenyős tekintetében a semmi és a
valami határmezsgyéjén kereng, kidülledt pupillákkal felcsillanatlanul. Szurokfekete
szeme bogarával súrolatlanul hagyva az információözön adta fogalmakat,
túlterheltségről tehát nála szó sincs, még csak nem is kapiskálja a dolgokat,
röviden, Jóska egy derék, nagy növésű, szép, buta gyerek.”
Van-e az olaszoknál "ellenőrző könyv"? Milyen a párbeszéd a szülők és a pedagógusok között? Magyarországon kissé mintha átestünk volna a ló túloldalára. A "régi rendszerben" a tekintélyelvűségéből következően nem ritkán a hatalmi szó, az utasítások és szankciók merevítették meg az együttműködést. Olykor csak a cinizmus vagy a viccelődés segített, hogy túltegyük magunkat az ostoba előírásokon és büntetéseken. Bizonyára sokan emlékeznek még erre: Most százszor leírod azt, hogy ... Ma viszont a nagy szabadságban egyre kiszolgáltatottabbak a pedagógusok. Mi a helyzet e téren ott?

Hogy
van ez abban a kultúrában, amiről úgy tudjuk – vagy ez is sztereotípia? -, hogy
az egész család élete a gyerek körül forog. Valóban így van ez? Vannak szigorú „napirendek”,
vagy inkább szabadelvű a gyereknevelés? Igaz-e, hogy – különösen a fiú és az
anya kapcsolatát – rendkívül erősen behatárolják tradíciók?
A
kicsiket a tv-maci tanítja fogat mosni és az óvodában hallják a legtöbb mondókát?
Ec-pec,
kimehecc … írjon nekem valami olasz mondókát – azok is ilyen aranyosan „értelmetlenek”?
Cérnára,
cinegére?
Várom
válaszát, szeretettel üdvözlöm: Sandro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése